Kasteeltuinen

De prachtige historische tuinen bij het Muiderslot zijn zowel om van te genieten als om uit te eten. Dat was gebruikelijk in de 17e eeuw, de periode waarin de tuinen voor het eerst zijn aangelegd. De loofgang (berceau) verdeelt de tuin in een Warmoeshof met groenten van vroeger en in een Kruidhof met keukenkruiden, geneeskrachtige kruiden en verf- en sierkruiden. Ook zijn er bijzondere planten en bloemen te zien.

Tot in de Pruimentijd!
Achter het kasteel ligt de pruimenboomgaard van de beroemde kasteelbewoner en schrijver P.C. Hooft. Wanneer de pruimen rijp en zoet waren, nodigde hij zijn gasten graag uit op het Muiderslot. Hij sloot zijn brieven af met de uitdrukking ‘Tot in de pruimentijd!’. De huidige pruimenboomgaard bestaat uit 18 oude pruimenrassen. Elk eerste weekend van september staan de tuinen en de oogst  centraal tijdens ons Pruimenfestival. Wanneer dit door kan gaan in 2020, leest u dat in de agenda.

Beelden in de tuin

In de tuinen staan beelden van verschillende kunstenaars. Dit zijn enkele beelden uit de collectie:

Gerarda Rueter 410x410

Gerarda Rueter, Tesseltje, brons, 1971
Plaats: kweektuin
Eén van Hoofts dierbare gasten was Maria Tesselschade, door hem liefkozend ‘Tesseltje’ genoemd. Zij kwam naar het Muiderslot om te zingen, te schrijven en haar gedichten voor te dragen. Het beeld laat Tesseltje zien met een boek in haar hand. Zij was één van de weinige vrouwelijke dichters in haar tijd.

Sjoerd Buisman 410x410

Sjoerd Buisman, De Bron, gepatineerd brons, 1998
Plaats: midden van de warmoeshof
Deze bronzen kom verwijst door de plek in de tuin naar een historische bron. De spiraalvorm verwijst naar de altijd doorgaande processen in de natuur. Buisman gebruikte de dwarsdoorsnede van een stronk bleekselderij als model.

Eja Siepman 410x410

Eja Siepman van den Berg, Staand meisje, brons, 1972
Plaats: kruidhof
In een 17e-eeuwse tuin stond vaak een naakt als personificatie van een bepaald idee. Ook dit beeld, zonder hoofd en armen, is tegelijk herkenbaar en vreemd. Voorop staat niet het lijf, maar het lichaam als vorm, als beeld.

Eric Claus 410x410

Eric Claus, Ruitergevecht, brons, 1972
Plaats: bastion aan de vestingwal
Voorgesteld zijn twee strijdende ridders op paarden. De plek van het beeld, de hoek van het bastion, heeft een fraai uitzicht op het kasteel, het IJsselmeer en het forteiland Pampus.